Danas jedan mrvicu drugačiji post – recenzija knjige! I to ne bilo koje, nego knjige “Ne daj hrpi da te iscrpi” autorice Tamare Kajari, prve hrvatske profesionalne organizatorice za žene. Tamaru nažalost ne poznajem osobno, ali njezin se način razmišljanja o raščišćavanju i organiziranju doma poprilično poklapa s mojim pa sam knjigu naručila bez razmišljanja i jedva čekala da stigne u moje ruke. (Više o Tamarinom radu možete pročitati ovdje, a ako vas zanima škicnite i naš intervju).
Enivej, Tamara je profesionalna organizatorica, vlasnica tvrtke “Slagalica organiziranje”, supruga i majka dviju kćeri. Svoju je tvrtku osnovala 2016. godine primijetivši da svojim organizacijskim vještinama ne pomaže samo sebi, nego i drugima, svojoj obitelji i prijateljicama. Na ovaj ju je iskorak, osim strasti prema organiziranju, potaknula i prerana smrt majke kojoj je i posvetila ovu knjigu.
Sama je knjiga podijeljena na dva dijela. U prvom nas dijelu Tamara upoznaje sa samim pojmom “hrpa” i objašnjava na koje nas načine one sve iscrpljuju. U drugom nam pak dijelu daje rješenja za te naše famozne hrpe, odnosno načine na koje ih možemo raščistiti.
“Hrpe nisu samo stvari na vašem podu. To je i sve ono što stoji između vas i života kakvog želite živjeti.”
Peter Walsh
Tri su vrste hrpa kojima smo okruženi – fizičke, digitalne i mentalne. Fizičke su one koje odmah vidimo jer zauzimaju neki prostor, ormar ili policu. Digitalne i mentalne su nešto drugačije jer ih na prvu ne vidimo, ali zato nisu ništa manje opasne od ovih prvih. Zajedničko im je to što nastaju zbog nerealnih očekivanja, opterećenosti prošlošću, brige za budućnost, pogrešne percepcije vrijednosti ili pak prikrivanja stvarnog problema. Daklem, u pozadini svih ovih razloga stoje emocije, odnosno ljudi zapravo odgađaju donijeti odluke i radije kukaju nego da se uhvate u koštac s problemom.
E, kako sad “pobijediti” to kukanje? Autorica navodi da je prvi korak svakako suočavanje s problemom i traženje odgovara na pitanje “Zašto?”. Tek kad otkrijete svoje “zašto” ili kako ga Tamara naziva “svoju vlastitu životnu slagalicu” naći ćete rješenja i za mnoge organizacijske probleme koji vas muče. Iliti “dokle god ne odredite svoje prave razloge za bilo što u životu, svaka organizacijska vještina bit će vam dodatan teret u vašoj prezauzetoj svakodnevici, a promjene će vam izazivati otpor”. (Kajari, str. 65).
Osim obaveznog suočavanja sa samim sobom, autorica inzistira i na jednostavnosti. Organizacija prostora, stvari i vremena ne bi nam smjela zakomplicirati život, nego ga pojednostaviti. Zato je i osmislila formulu RED čija prva slova zapravo predstavljaju riječi Razvrstati, Eliminirati i Dodijeliti mjesto. Pomoću ove formule moguće je organizirati baš sve – i prostor i stvari i vrijeme (a bome i ljude). Formula u praksi funkcionira ovako – recimo da se želite riješiti nepotrebnih papira. Prvo ćete sve papire razvrstati (autorica predlaže podjelu na riješeno, neriješeno i otpad). Zatim ćete otpad eliminirati iz prostora (npr. odnijeti na reciklažu), a riješenim i neriješenim papirima dodijeliti mjesto – riješene papire smjestiti u registratore, a neriješene na radni stol (s tim da zapišete u raspored kad ćete ih riješiti). Isto tako, nabavit ćete i neku kantu za odlaganje budućeg otpada.
Još jedna zanimljivost u vezi organizacije vremena za koju nisam čula u ovom obliku jest pisanje tzv. not-to-do liste. Pretpostavljam da ste svi čuli za listu zadataka, ali vjerojatno za listu zadataka koje ne biste trebali raditi i niste. To je zapravo lista stvari koje negativno utječu na učinkovitost (npr. stalno igranje igrica na mobitelu kad biste zapravo trebali raditi nešto drugo), a onda kasnije i na vaše mentalno zdravlje i ukupno zadovoljstvo životom. Nisam još probala sastaviti ovakvu listu, ali vjerujem da bi mi dosta pomogla.
…
Knjiga “Ne daj hrpi da te iscrpi” vrlo je jednostavna za čitanje i jako pregledna. Doslovno sam je pročitala u jednom dahu. No, nemojte da vas lakoća čitanja prevari pa da sve ostane samo na pročitanome – puno je važnije djelovanje i ono pročitano ostvariti u praksi. Teško je, shvaćam, ali zato je tu knjiga koja će vas voditi korak po korak. I da, usudila bih se reći da ovo nije samo knjiga koja će vas naučiti kako organizirati svoj prostor, stvari i vrijeme nego praktički cijeli život. Počevši od suočavanja sa samim sobom, otkrivanju svoje svrhe, tj. svojih prioriteta i vrijednosti pa do otpuštanja i zahvalnosti – sve su to bitni uvjeti za organizirani život.
Spomenula sam već, ali ponovit ću još jednom jer je to nekako i moja mantra – organizacija vam ne bi trebala zakomplicirati život, nego ga pojednostaviti. Upravo mi se zato i dopada formula RED – lako se pamti, nije komplicirana, a funkcionira u praksi. Razvrstavanje stvari i eliminacija onog što nam ne treba zaista su od neprocjenjive važnosti – organizirati stvari koje nam zapravo ne trebaju zbilja bi bilo nepotrebno i nepromišljeno (osim ako se ne radi o sentimentalnim stvarima koje smo odlučili zadržati). Dodjeljivanje mjesta (a onda i vraćanje stvari na to mjesto koje smo im dodijelili) isto je tako ključno; poanta dobre organizacije prostora i stvari i jest u tome da svaka stvar ima svoje mjesto.
Knjizi ne fali konkretnih savjeta, ali više se bazira na jednu širu sliku. Čini mi se kao dobar početak, posebno za ljude koji se prvi puta susreću s pojmovima raščišćavanja i organizacije jer prodire u srž problema odnosno suočava vas sa samim sobom te traži i nudi rješenja. Daklem, ovdje nećete naći npr. trikove za organiziranje ormara (u smislu kakvi su organizatori najbolji i tako neke slične cake), ali zato ćete dobiti puno više – knjiga će vam pomoći u razumijevanju samog sebe.
“Morate odlučiti koji su vaši prioriteti i imati hrabrosti, pristojno, smiješeći se, bez žaljenja, reći NE drugim stvarima. To ćete postići tako da imate jedan veći DA koji gori u vama.”
Stephen Covey
Jeste li već možda čitali knjigu? Ako jeste, kako vam se čini? Koji vam je dio bio najzanimljiviji? Za one koji još nisu čitali, a voljeli bi, knjigu možete naručiti na stranici Slagalica organiziranje ili kupiti u knjižarama “Hoću knjigu”. 🙂
Baš me zanimaju vaši komentari pa ih slobodno podijelite ovdje, na Fejsu ili na Instagramu.
Čitamo se.
Do idućeg petka,
vaša Petra P.
Zvuči zanimljivo. Ide na listu ?
Javi dojmove dok pročitaš. 🙂