Raščišćavanje

Kako se riješiti digitalnog nereda jednom zauvijek

Opet ja o raščišćavanju. No ovaj put o onom digitalnom. Moram priznati da sam prije bila jako dobra u tome, tj. u održavanju mobitela i računala, ali mi zadnjih godina (?) kronično fali vremena za ove zadatke. U biti, koga ja zavaravam, u pitanju je lijenost, a onda odugovlačenje (o tome za minutu), a ne manjak vremena (znate da baš ne vjerujem u ono “Nemam vremena!” –> svi mi imamo jednako vremena (24 sata u danu, je l’), samo je pitanje koji su nam prioriteti; recimo da mi sređivanje računala baš nije na vrhu popisa).

Daklem, računalo (a i mobitel) mi trenutno izgledaju kao da je u njima eksplodirala bomba, više ne znam koje sve podatke sadrže i gdje se oni nalaze. Ima tu svega, osobnih dokumenata, fotki Sofije, milijun skrinšotova (tko je još ovisan o skrinšotanju?), fotki za blog itd. itd. Više ne znam koje su verzije dokumenata i fotki dobre, koje nisu, a samo na računalu, u mapama “Inbox” (to sam kao napravila da ne zatrpavam desktop, bar nešto) i “Downloads” imam preko 350 nerazvrstanih dokumenata, druge mape i mobitel uopće neću spominjati. Uopće ne znam gdje je zapelo, čini mi se da sam par puta bila prelijena tih par fotki “vratiti na mjesto” (kao poslije ću), a onda su se hrpe nagomilale. Zanimljivo je da mi za sređivanje tog kaosa vjerojatno treba pola sata, maksimalno sat, ali suočena s tim hrpetinama neorganiziranih podataka, ja radije svaki put odugovlačim i uređaje još dodatno zatrpavam. Ovo je samo pokazatelj da digitalne hrpe nisu ništa drugačije nego one fizičke.

Ako ste ikad bili u ovakvoj situaciji, a vjerujem da jeste, onda znate da neorganizirano računalo “pojede” dosta vremena, em vam je uređaj sporiji zbog svih tih podataka, em se u toj “šumi” teško snaći kad vam neki podatak zatreba. Danas vam zato donosim jedan mali vodič kroz digitalno raščišćavanje. Ja ću prvo sve ugrubo raščistiti, a zatim ću se definitivno poslužiti ovim vodičom.

Ako su vam računalo i mobitel već organizirani, onda ovaj vodič možete iskoristiti kao podsjetnik za održavanje takvog stanja (jer su zadaci podijeljeni prema vremenskim razdobljima, npr. svaki dan ćete na računalu lijepo zatvoriti sve tebove, jednom mjesečno ćete očistiti mapu “Smeće” itd.). Ako su vam pak uređaji totalno neorganizirani (čitajte: nemate nikakvih mapa, sve je zbrda-zdola) onda vam preporučujem da najprije pročitate postove o organiziranju desktopa, organiziranju fotografija i organiziranju mobitela. Ako ste pak negdje u sredini (kao recimo ja trenutno); daklem, postoji neki sustav organiziranja podataka, ali ga zbog lijenosti, manjka vremena ili nekog trećeg razloga niste baš pratili, onda vam vodič može pomoći da najprije to sredite (gledajte samo zadatke, bez vremenskog ograničenja), a kasnije vodič iskoristite kao podsjetnik. Vin-vin, u svakom slučaju.

Krenimo onda redom:

Dnevno
Raščistiti desktop
– da biste spriječili gomilanje mapa na desktopu, stvorite mapu “Inbox”. U nju spremajte sve što biste stavili na desktop. Nije neko najsretnije organizacijsko rješenje (datoteke će vam i dalje biti neorganizirane u toj mapi), ali barem estetski puno bolje izgleda jer vam desktop nije zatrpan.
Pročitati i organizirati mejlove  – organizacija mejlova je tema za sebe pa neću puno o tome (možda napišem post dok i sama osmislim neki sustav). Uglavnom, bilo bi dobro da dan završite s 0 nepročitanih poruka.
Zatvoriti sve tebove i aplikacije – ovaj zadatak možete i preskočiti, ali skužila sam da mi je puno bolje kad ujutro upalim računalo i pokrenem net, a s programom se ne rastvara petsto tebova koje sam večer prije ostavila, ha ha ha. Daklem, ovaj je zadatak opcionalan.

Tjedno ili svaka dva tjedna
Raščistiti mape “Inbox” i “Downloads”, tj. dokumente i fotke rasporediti u pripadajuće mape – mislim da je ovaj zadatak jasan sam po sebi, a ako već niste, definitivno pročitajte postove o organizaciji desktopa i fotografija. Znači, ono što mislite sačuvati, spremite na za to predviđeno mjesto (mapu), a ono što vam ne treba, npr. 49 fotki djeteta u istoj pozi, izbrišite.
Spremiti bitne podatke na vanjski disk ili “cloud” (ili oboje) – ne mogu vam opisati koliko je ovaj zadatak bitan. Svi misle da se njima ne mogu izbrisati podaci ili ih napasti neki virus, ali događa se. Nekad igrom slučaja, nekad zbog vaše ili nečije gluposti. Ja podatke spremam na vanjski disk i na Guglov “cloud” (prije sam koristila Dropbox). Prije sam znala to obaviti jednom mjesečno (otkad mi se obrisao jedan post i nešto češće), ali u zadnje vrijeme opet zabušavam. Mislim da će mi biti dovoljno ovo napraviti jednom tjedno ili dvaput mjesečno (ali zbilja, a ne opet krenuti s odugovlačenjem). Ako vi na dnevnoj bazi baratate s mnogo podataka i dokumenata, možda bi bilo da to napravite i češće od jednom tjedno i da isprobate neke od programa koji podatke spremaju instantno. Ja ih trenutno mogu sve ručno premjestiti.
Očistiti uređaje (računalo, mobitel…) – uređaje je važno očistiti iznutra, ali bome i izvana. Kako brzinski možete očistiti svoje računalo, pročitajte u ovom postu.

Mjesečno
Izbrisati dokumente i fotke koje više ne želite/reorganizirati mape – nekad se zna dogoditi da određene podatke spremite s namjerom da ih sačuvate za buduće vrijeme, a onda nakon nekog vremena shvatite da vam ti podaci ipak neće trebati (ili više nisu relevantni ili vam nije jasno zašto ste ih uopće spremili). Zato je s vremena na vrijeme (jednom mjesečno, može i rijeđe) dobro pregledati kakvi vam se sve podaci skrivaju po uređajima i onda one nepotrebne izbrisati. Isto tako, nekad ćete spremiti podatke za koje još nemate odgovarajuće “mjesto” pa nije loša ideja i reorganizirati mape.
Isprazniti mapu “Smeće” – mislim da je ovaj zadatak jasan sam po sebi. Moram priznati da mi je i jedan od najdražih, ha ha ha. Osjećaj je sličan kao kad kraj svih zadataka na TO DO listi stavite kvačicu. “Du ju vant dilit 5678 fajls? Jes pliz.”

Svaka tri mjeseca
Pregledati sve bukmarke, spremljene poveznice, programe, aplikacije, newslettere, osobe koje pratite, blogove koje čitate, notifikacije koje dobivate i izbrisati što vam se više ne sviđa/nije vam potrebno – ovaj je zadatak najsloženiji od svih, ali je izrazito važan. Njime nećete raščistiti samo svoje uređaje, nego i socijalne mreže (opet posebna tema o kojoj bi trebao cijeli post). U principu, nije toliko složen, koliko vremenski zahtjevan jer treba pregledati sve te podatke i odlučiti što ćemo i dalje pratiti, a što ne. Mislim da se tu ne treba puno premišljati, ako vam nečiji sadržaj više ne odgovara/prenaporan je s objavama i mejlovima, jednostavno izbrišite. Ili možete krenuti drugim putem – razmislite čije objave i mejlove otvarate svaki put i baš se razveselite kad ih ugledate – e, te ostavite, a ostale izbrišite. Ne mogu se svi svidjeti svima; čak ni ako vam se na prvu netko svidio (pa ste recimo “skinuli” neki besplatni materijal), ne mora značiti da će vam se njegov sadržaj/učestalost javljanja i dalje sviđati. Meni je recimo, dosta dugo bilo krivo kad sam “skinula” nešto besplatno, a onda shvatila da me ta osoba smara s mejlovima i objavama (ne kužim, ali stvarno ne kužim, zašto nekome slati mejlove svaki dan).
Raščistiti vanjski disk i “cloud” – slično kao i s neželjenim dokumentima i fotkama na uređaju, i na disk i “cloud” nekad spremite podatke za koje mislite da su važni, a poslije se ispostavi da to baš i nije tako. Zato ih je dobro prekontrolirati i izbrisati.

I to je to! Kako vam se sviđa ovaj kratki vodič? Biste li još što nadodali/oduzeli? Kako često i na koji način vodite brigu o svojim digitalnim podacima? Svoja iskustva podijelite u komentarima.

Do idućeg petka,
vaša Petra P.

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.